Nyttig informasjon
Siste frist for innsending av dokumentasjon på utleige og inngåing av avtalar etter ombytemodellen er 31.03.2017.
Frist for innsending av søknad om dispensasjon for bruksendring med bakgrunn i ombytemodellen er 01.05.2017.
Det har den siste tida kome ein
del kritikk knytt opp til Vinje kommunes oppfylging av bruken av hytter og
leilegheiter på næringseigedomar, storleiken av eksisterande næringsareal og framtidige
område regulert til næring. Det understrekast at dette er saker som er
uavhengig av kvarandre.
Hyttesaka - Oppfølging
av utleigeplikt
Den pågåande oppfølginga av
bruk av bygde utleigeeiningar på næringseigedomar er oppfylging etter plan- og
bygningslova (pbl.). Dette er kjernen i den såkalla «hyttesaka». Utgangspunktet
har alltid vore at område utlagt til utleigeføremål skal nyttast til utleige. I
2004 blei det fatta eit vedtak som gjorde det mogleg å bruke utleigeeiningar til
fritidsbustad, for ei avgrensa periode av året, dersom nærare bestemte vilkår
var oppfylt. I dette vedtaket blei det sagt at utleigeeiningar kunne
bruksendrast til fritidsbustad når vilkåra var oppfylt i ein periode på 8 år.
Vinje kommune har i lengre tid arbeidd med å fylgje opp dette vedtaket
og er i desse dagar i gang med å innvilga dispensasjon for bruksendring av
einingar som har etterlevd vedtaket frå 2004. Ein del har fylgt vilkåra i
vedtaket og kan utan problem dokumentera utleigekontraktar og utleige, men endå
fleire kan ikkje det. Grunnane til det kan vera mange og variera. Uansett kva grunngjevingar
som blir bruka har kommunen ei plikt til å forfølgje ulovlege forhold etter
plan- og bygningslova. Kommunen kan og vil pålegge den einskilde eigar å stanse
ulovleg bruk av hytter/leilegheiter. Denne saka har store ringverkingar og er
ei viktig sak for kommunen, samstundes som det er viktig å sende eit tydeleg
signal om korleis ein skal halde seg til gjeldande reguleringar. Grunneigerar,
utbyggjerar og hytteeigerar må halde seg til gjeldande reguleringar og
politiske vedtak på same måte som elles i samfunnet.
Det har frå fleire hald blitt ytra eit sterkt ønskje om at sal- og
tilbakeleige avviklast i kommunen. Kommunestyret vedtok 18.06.2015 å avvikle
kommunens ordning om at ein kan søke dispensasjon for bruksendring av einingar
som har vore i utleige i 8 år jf. kommunestyrevedtak av 09.12.2004.
Mange etterlyser empiri om etterspurnad etter utleigesenger i forbindelse
med kommunens arbeid med oppfylging av utleigeplikt og i forbindelse med
ombytemodellen. Slik empiri kan er mest relevant for framtidige vurderingar. I
samband med rullering av kommunedelplanen for Vågslid vil kommunen hente inn
eksterne vurderingar og analyser som vil vera av betyding når ein skal vurdera
kor store områder som skal vera avsett til næring i framtidige
reguleringsplanar. Denne saka
(hyttesaka) ei kompleks og samansett sak som primært handlar om oppfylging av
bruk etter plan- og bygningslova.
Ombytemodellen som kommunestyret vedtok 18.06.2015 er blitt presentera
som eit alternativ til dei som har sterke innvendingar mot å leige ut si eining
i samsvar med gjeldande reguleringar og vedtak. Løysninga er eigentleg ganske
enkel. Enten så leiger ein ut eininga i samsvar med gjeldande reguleringar og
vedtak eller så sørgjer ein for at einingas del av utleigekapasiteten blir
oppretthalden i eit bestemt forhold gjennom ombytemodellen. På denne måten blir
omsyna bak områdets reguleringsføremål ikkje vesentleg tilsidesett. Eigerar av
einingar på områder regulera til næring har kjøpt ein næringseigendom og må halde
seg til det. Kva som har blitt sagt og avtala mellom kjøpar og seljar i ein
kjøpsprosess er eit privatrettsleg forhold som kommunen som forvaltningsmyndigheit
ikkje har anledning til å gå inn i. Kommunen
kan heller ikkje avhjelpe tiltakshavars
problem med utleige eller sal gjennom å dispensera frå kommunedelplananes
føresegn kvar gong ein slik situasjon oppstår. Mange har også gitt klart
uttrykk for at dei visste at dei kjøpte ein næringseigedom, men at dei fekk
inntrykk av at dette ikkje blei fylgt opp. For kommunen har det heile tida vore
viktig at bruk av einingar samsvarar med reguleringar.
Bakgrunnen for arbeidet med ombytemodellen var å finne fram til ei
ordning som kunne avhjelpe den situasjonen som var oppstått i kommunen med
uryddig, ulovleg og uoversiktleg bruk av næringseigedomar. Det var ikkje og er
ikkje med tanke på å byggje ut ordinær utleigekapasitet med
finansieringsmodellar. Alternativet til
ombytemodellen er som tidligare påpeika at ein leiger ut i samsvar med
gjeldande reguleringar og vedtak. Dei som ikkje rettar seg etter gjeldande
reguleringar vil få pålegg om retting av bruk og varsel om tvangsmulkt.
Ombytemodellen er presentera som eit alternativ til dette og er eit heilt
frivillig alternativ.
Kven som står for bygging av erstatningssenger etter ombytemodellen
eller kven som står for administrasjon av utleige av desse når dei er bygd legg
ikkje kommunen seg i, så lenge det er i tråd med gjeldande vedtak og reglar.
Ein står fritt til å byggje i egna tilknytt området og ein står fritt til å
etablera eit profesjonelt utleigeselskap som driv utleige i felles drift.
I ein kommune som Vinje er det viktig med ein balanse mellom såkalla varme og kalde senger. Varme senger
er ein viktig føresetnad for ein kommunen som ikkje berre skal vera ein
hyttekommune, men også ein reiselivskommune.
Slik situasjonen står i dag har eigerar av einingar oppført med 8 års
sal og tilbakeleige 3 val
-
Søke
dispensasjon for bruksendring av eininga med bakgrunn i at ein har innfridd
vilkåra om 8 års utleigeplikt, jf. kommunestyrevedtak av 09.12.2004.
-
Leige
ut eininga i samsvar med gjeldande reguleringar og vedtak
-
Søke
dispensasjon for bruksendring av eininga med bakgrunn i ombytemodellen.
Ombytemodellen
Sal- og tilbakeleige er ei
ordning som er i bruk fleire stadar i landet. Det som skil Vinje kommune frå
andre kommunar er at kommunen har hatt ei ordning der ein etter 8 år kan søkje
dispensasjon for bruksendring av si eining. I dei andre kommunane gjeld
evigvarande utleigeplikt i 70% av året.
Ordninga i kommunen har ikkje
fungera heilt som tiltenkt då ein del einingar har vore selt utan at kjøpar
nødvendigvis har fått tilstrekkeleg informasjon frå seljar om kva krav som
gjeld for ein næringseigedom og korleis ein skal halde seg til ei utleigeplikt.
I tillegg har mange bevisst prøvd å unngå utleigeplikta på ulike måtar. Ettersom mange hytteigerar ikkje ønskjer å
leige ut i den grad som er krav for at bruken skal koma inn under
næringsbegrepet, har Vinje kommune presentera eit alternativ som kan
gjeva grunnlag for å innvilga dispensasjon for bruksendring etter pbl. §19-2.
Dette alternativet er kalla
«ombytemodellen». Ved bruk av ombytemodellen erstattar ein (dersom ein kjem inn
under vedtaket av 09.12.2004) 25% av sengekapasiteten i si eining med nye
utleigesenger i eit tilknytt egna området. Ved bruk av denne modellen vil ein
kunne innfri dei føresetnadane som er sett i pbl. §19-2 for at ein dispensasjon
skal kunne bli innvilga. Ombytemodellen er presentera som eit alternativ
til korleis ein kan innfri pbl. §19-2 og er ei frivillig løysning presentera
frå kommunen. Dersom ein ikkje ønskjer å nytte seg av dette alternativet kan
ein fortsette med utleige eller søkje ordinær dispensasjon for bruksendring i
samsvar med pbl. §19-2. For at ein dispensasjon for bruksendring skal kunne bli
innvilga må føresetnadane sett i lova vera innfridd.
Områderregulert til næring
Ein del av kritikken som i det siste har dukka opp er knytt til storleiken av eksisterande næringsområde og kommunens
forslag til framtidig næringsareal. Dette spesielt i forbindelse med rullering
av kommunedelplanen for Vågslid. Grunneigerane i Vågslid er ikkje samde med
kommunen i storleiken på eksisterande areal som er regulera til næring og
foreslått næringsareal i kommunedelplan Vågslid.
Kommunen som forvaltningsmyndigheit har ansvar for å forvalte kommunens
ressursar og areal på ei slik måte at ein ikkje øydelegg eller hindrar
langsiktig utvikling. I arealforvaltning må kommunen tenke langt fram i tid.
Vågslid er også i ein spesiell situasjon med tanke på plassering langs E134. At
E134 er vald som hovudferdselsåre mellom aust og vest er med på å underbyggje
behov for at areal må setjast av til vidare utvikling i samband med dette. Kommunen
har bestilt ei analyse som mellom anna skal sjå på spørsmål knytt til varme
senger i kommunen og ringverknadar av varme senger.
Alle spørsmål knytt til ubygde areal i Vågslid er tema i det pågåande
arbeidet med rullering av kommunedelplanen for Vågslid.
Infoskriv til hytte-/leillighetseigerar
Kommunestyresaker
Retningsliner
Spørsmål og svar
Pressiseringar frå KMD